جاودانگان همیشگی تاریخ

وبلاگی در مورد شهداء

جاودانگان همیشگی تاریخ

وبلاگی در مورد شهداء

محبوب ترین مطالب

۱۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۱ ثبت شده است

هر وقت صدای در می‌آید هنوز فکر می‌کنیم تو هستی

روز جمعه همایشی با عنوان «شب خاطره شهید حسن طهرانی مقدم» در حوزه هنری تهران برگزار شد. در میان افرادی که پیرامون پدر موشکی ایران خاطراتی را بیان داشتند. متنی قرائت شد که دل همه را لرزاند. نامه ای از طرف دختر ی به نام زینب برای پدری آسمانی.

 

شهید
۰۷ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۴۲ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

محمد اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در مراسم شب خاطره که روز جمعه به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطر شهید حسن طهرانی‌مقدم برگزار شد، گفت:‌ حسن را از سال 62 و عملیات خیبر می‌شناسم. آن روزها دشمن آمده بود که 3 روزه بستان و خوزستان را و سپس 7 روزه ایران را بگیرد و نظام جمهوری اسلامی را از بیخ و بن بکند.

 

شهید
۰۷ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۴۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

حجت‌الاسلام رحیمیان نماینده مقام معظم رهبری در بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم شب خاطره که یاد بودی برای شهید طهرانی مقدم بود با اشاره به اینکه شهدا نیازمند تجلیل ما نیستند، ما محتاج توجه آن‌ها هستیم، گفت: شهید طهرانی مقدم مظهر تذهیب و ترقی بود. ایشان و همه شهدا نقطه اوج حق در مقابل نقطه اوج باطل هستند.

 

شهید
۰۷ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۴۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

طنین صدایی که ماندگار شد!

گوینده جوان رادیو اهواز که حال و هوای حماسه های خرمشهر را با تمام وجود حس کرده و طنین صدایش در هنگام اعلام خبر آزادی خرمشهر از رادیو، چشمان بسیاری را پر از اشک شادی کرده بود، امروز در میانسالی، گوینده رادیو البرز است و از خاطرات آن روزها می گوید.

 

شهید
۰۷ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۴۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ناشنیده های اشغال خرمشهر در خاطرات دختری 10 ساله

خانواده‌ی مادرم ساکن اراک بودند. مدرسه‌ها که تعطیل می‌شد بار و بنه سفر می‌بستیم و سلانه سلانه راه می‌افتادیم سمت اراک. همیشه چند ساعت قبل از طلوع خورشید حرکت می‌کردیم و چند ساعت بعد از غروبش می‌رسیدیم. دیدن آسمان نارنجی و باد خنکی که به صورتم می‌خورد، از بهترین خاطرات این سفرهاست.

 

شهید
۰۲ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۵۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

بازتاب جهانی فتح خرمشهر

با گذشت چند دهه از آغاز جنگ عراق علیه ایران، هر روز ابعاد تازه تری از حمایتهای ناجوانمردانه کشورهای غربی و عربی از کشور عراق به عنوان آغازگر جنگ هویدا می شود و این موضوع، مظلومیت نظام جمهوری اسلامی در آغاز دوران حیات خود را بیش از پیش نشان می دهد.

برای نمونه در پی ناکامی عراق برای رسیدن به اهدافش در جنگ با ایران، روند استفاده از سلاحهای غیر متعارف علیه کشورمان افزایش یافت. آمریکا استفاده عراق از گاز خردل را تلاشی برای دفع حملات موج انسانی ایرانی می دانستند. علاوه بر اینکه بر اساس گزارشهایی، تاسیسات دیگری برای تولید گاز اعصاب طراحی شده بود.

 

شهید
۰۲ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۵۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

دا؛ برگ برنده ادبیات معاصر از خرمشهر

امروز دیگر خیلی‌ها اسم کتاب «دا» را شنیده‌اند و می‌دانند یکی از شاخص‌ترین و معروف‌ترین کتاب‌های دفاع مقدسی تاریخ انقلاب اسلامی در ایران است که به طور ویژه به مساله خرمشهر و مقاومت مردم در برابر نیروهای رژیم صدام برای اشغال این شهر کشورمان می‌پردازد.

 

شهید
۰۲ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۵۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

برشی از کتاب دا

از حبیب خواسته بودم حالا که شهر آزاد شده، مرا در اولین فرصت به خرمشهر ببرد. دلم می‌خواست شهرم را ببینم. هنوز به مردم عادی اجازه بازدید یا بازگشت به شهر برای سکونت را نمی‌دادند. روزی که حبیب گفت برویم خرمشهر را ببینیم، سر از پا نمی‌شناختم. حال و هوای خاصی داشتم. خوشحال بودم که بعد از حدود دو سال می‌خواستم شهرم را ببینم. فکر می‌کردم خرمشهر همان خرمشهر سابق است. نمی‌دانستم چه بر سرش آمده.

شهید
۰۲ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۵۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 شهید محمد جهان‌آرا به روایت رهبر انقلاب

من مایلم این‌جا یادى از «محمد جهان‌آرا» شهید عزیز خرمشهر و شهدایى که در خرمشهر مظلوم آن‌طور مقاومت کردند بکنم. آن‌روزها بنده در اهواز از نزدیک شاهد قضایا بودم. خرمشهر در واقع هیچ نیروى مسلحى نداشت؛ نه که صدوبیست هزار نداشت بلکه ده هزار، پنج هزار هم نداشت. چند تانک تعمیرى از کار افتاده را مرحوم شهید «اقارب‌پرست» - که افسر ارتشى بسیار متعهدى بود - از خسروآباد به خرمشهر آورده بود، تعمیر کرد. (البته این مال بعد است. در قسمت اصلى خرمشهر که نیرویى نبود).

 

شهید
۰۲ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۴۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

اعتراف یک سرهنگ ارتش عراق به جنایت‌هایشان در خرمشهر:

کودکان را می‌کشتیم تا خمینی‌های دیگری نشوند

دفاع مقدس ابعاد مختلفی داشت که بعد از پایان جنگ تحمیلی به بخش‌هایی از آْن پرداخته شد؛ یکی از بخش‌های ویژه جنگ تحمیلی، خاطرات افسران و سربازان بعثی است که در ایام سی‌امین سالگرد آزادسازی خرمشهر، بخشی از خاطرات سرهنگ «احمد الرمیثی» فرمانده گردان‌های توپخانه در هنگام حمله به جفیر و پادگان حمید، درباره مظلومیت این شهر خونین را در اختیار مخاطبان خبرگزاری فارس قرار می‌دهیم:

شهید
۰۲ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۴۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

خرمشهر آزاد شد اما از پسرم خبری نشد

 در بخش ارولوژی زنان و اطفال بیمارستان لبافی‌نژاد، پیرزنی بستری بود که همه دوستش داشتند، او با حرف‌هایش به بیمارها روحیه می‌داد، اگر کسی حالش بد می‌شد یا شب سختی را پشت سر می‌گذاشت، برای‌شان غصه می‌خورد و از آنها دلجویی می‌کرد اما وقتی می‌دید حال همه خوب و رو به راه است، حال او از همه خوب‌تر می‌شد. صاحب این همه مهربانی خانم «فاطمه رضایی» مادر شهید مفقود «مجتبی قرایی» بود که چند صباحی مهمان تخت شماره 5 شده بود.

 

شهید
۰۲ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۴۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

شعری که 30 سال پیش مرحوم «نصرالله مردانی» در وصف فاتحان خرمشهر سرود

 مرحوم نصرالله مردانی از شاعران متعهد و حماسی کشورمان پس از آزادسازی خرمشهر از دست متجاوزین عراقی توسط فدائیان امام روح الله «ره» شعری با نام "آوردگاه ظفر" سروده و به فاتحان این شهر تقدیم کرده است:

 

شهید
۰۲ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۴۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 اولین بار چه کسی تابلو فتح خرمشهر را نوشت

تکرار نام خرمشهر، تکرار زیبایی‌هاست. خرمشهر برای ملت ایران، قلب زخم‌ خورده‌ای است که دستان خوش‌تراش جوانانش تپش آن را همیشگی ساخت. شهید بهروز مرادی یکی از همین جوانان بود که با افتادن اولین آجر از دیوارهای خرمشهر سنگینی اسلحه را روی شانه‌اش احساس کرد و دستان خوش‌تراش‌اش تا آزادی خرمشهر و از آنجا تا کربلای پنج آن را زمین نگذاشت. انچه خواهید خواند گوشه ای است از خاطرات این شهید بزرگوار از روزهای دفاع مقدس که می نویسد:

 

شهید
۰۲ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۴۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

شناسنامه عملیات «الی بیت المقدس» 

*شناسنامه عملیات

نام عملیات: الی بیت‌المقدس (بر اساس طرح عملیاتی «کربلا_ 3»)

 رمز: یا عی بن ابی طالب (ع)، برای مراحل 1 تا 3، برای مرحله پایانی؛ یا محمد بن عبدالله (ص).

 منطقه: غرب رودخانه کارون و شهرستان خرمشهر

 مدت: 9 اردیبهشت تا سوم خرداد 1361 هجری شمسی

 هدف: آزاد‌سازی شهرهای خرمشهر، هویزه، دشت جفیر، پادگان حمید و جاده اهواز _خرمشهر؛ خارج ساختن شهرهای اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و جاده اهواز _ آبادان از برد آتش توپخانه سپاه سوم دشمن؛ تامین مرز بین‌المللی.

 

شهید
۰۲ خرداد ۹۱ ، ۱۷:۳۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر