جاودانگان همیشگی تاریخ

وبلاگی در مورد شهداء

جاودانگان همیشگی تاریخ

وبلاگی در مورد شهداء

محبوب ترین مطالب

زندگینامه سردار شهید رضا چراغی

پنجشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۰، ۱۲:۴۶ ب.ظ

رضا به سال 1336 در خانواده ای مذهبی و دوستدار اهل بیت(ع) زاده شد. در شش سالگی قدم به مدرسه گذاشت و با استعداد خوبی که داشت ، همواره در درسهایش موفق بود . او علاوه بر تحصیل ، به مطالعات و فعالیتهای مذهبی علاقه مند بود و در مجالس مذهبی ، با شور اشتیاق حضور می یافت . پس از گذرانیدن دورة ابتدایی ، وارد دبیرستان شد و در آن مقطع با برخی مسائل مذهبی و سیاسی آشنا شد . او در شروع انقلاب اسلامی ، در سال آخر دبیرستان تحصیل می کرد .


فعالیتهای شهید پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رضا که در دورة تحصیل ، عنصری فعال و پر تلاش بود ، در میان همسالان و همشاگردان از نظر اخلاق ، ادب و علم ، ممتاز می نماید .با شروع انقلاب اسلامی فعالانه وارد عرصه های مبارزه می شود و در حرکتها و تظاهرات ، همدوش و همراه مردم انقلابی به فعالیت می پردازد . با اوج گیری نقلاب ، حضور او در صحنه های مختلف آن ، پر شور و هیجان و جایتر می شود و در توزیع اعلامیه های حضرت امام خمینی ( ره ) در میان دوستان و بستگانش ، نقش مؤثر ایفا مینماید.

چراغی در روزهای پیروزی انقلاب ، خستگی ناپذیر و عاشقانه ، شب و روز خود را وقف تحقق انقلاب می کند و در تسخیر مراکز نظامی و دولتی رژیم ، پر تلاش حضور می یابد .

فعالیتهای شهید پس از پیروزی انقلاب اسلامی

چراغی ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با شوق فراوان ، در حراست از آرمانهای آن ، با جان و دل می کوشد . هر جا که به او نیاز می باشد ، خود را به آنجا رسانده و خدمات شایسته ای را انجام می دهد . او پس از شروع  غائله کردستان توسط ضد انقلاب ، فوری همراه جمعی از دوستان ، خود را به مریوان می رساند و در مبارزه با گروهکهای محارب ، از هیچ کوششی دریغ نمی کند .

چراغی در مدت حضورش در کردستان ، تجربیات ارزشمندی دربارة مسائل نظامی و نیز فرماندهی کسب می کند . او در عملیات  محمد رسول الله (ص) مسیر بسیار مهم و پر خطر معروف به نام  پر خون را از تصرف نیروهای ضد انقلاب خارج می کند و بدین وسیله ، شهامت ، توان رزمی و شایستگی خود را در فرماندهی نیروهایش به نمایش می گذارد . همچنین همواره دیگر فرماندهان در جبهه های سر پل ذهاب و گیلانغرب دست به عملیات چریکی می زند . چراغی در مدت حضورش در کردستان ، مدتی مسئوولیت  جانشین سپاه دزلی و زمانی نیز به عنوان مسئوول  محور مریوان انجام وظیفه می کند و خدمات درخشانی را در آنجا از خود به یاد گار می گذارد .

فعالیتهای شهید در دوران دفاع مقدس

چراغی ، مدتی پس از شروع جنگ تحمیلی ، در کنار دیگر فرماندهان ، در غرب ، به مبارزه و فعالیت خود ادامه می دهد و پس از اعزام تیپ 27 محمد رسول الله (ص) به جنوب ، همراه نیروهای تیپ راهی آنجا می شود . او از اوسط سال 1360 تا اواخر تیر ماه 1361 ، فرماندهی  گردان حمزه را به عهده می گیرد و با این مسئوولیت ، در عملیات  فتح المبین و بیت المقدس شرکت می کند . در عملیات فتح المبین در جبهة  دشت عباس در مقابل نیروهای زرهی دشمن حماسه می آفریند . یکه وتنها با تانکهای دشمن می جنگد و نیروهایش را از محاصره خارج می کند .

در عملیات بیت المقدس رضا چراغی مسئوولیت محور سر گردان را بر دوش می گیرد و با لیاقت و توان بال ، تا فتح خرمشهر به هدایت نیروها می پردازد ، در این عملیات ، از ناحیة پا مجروح می شود . پس از بهبود نسبی دوباره در عملیات  مسلم بن عقیل به عنوان فرماندة تیپ 27 محمد رسول الله(ص) با سیزده گردان وارد عمل می شود و بار دیگر توان رزمی و فرماندهی خود را به نمایش می گذارد . چراغی ر سال 1361 با دختری پاکدامن و متدین ازدواج می کند .

در عملیات والفجر مقدماتی تیپ 27 به لشگر تبدیل می شود و فرماندهی آنرا به چراغی واگذار می کنند . در این عملیات ، شمشیر لشگر لقب می گیرد و اقتدار و استقامت شایسته ای از خود نشان می دهد . یکی از همرزمانش می گوید :  حضور شهید چراغی در کنار شهید همت ، به نیروها روحیه می دهد با فرماندهی رضا ، توانستیم  تپة دو قلو را پس بگیریم .

چراغی در عملیات والفجر 1 که در منطقة عمومی فکه صورت گرفت ـ با توانمندی بالا لشگر را هدایت و فرماندهی می کند . یکی از همرزمانش می گوید ‚  لشگر 27 وظیفه داشت که با نیروهای ارتش ادغام شود و ارتفاعات جبل فوفی و پیچ انگیزه را فتح کند و سپس به سمت عمق خاک دشمن برای تصرف تاسیسات نفتی پیش برود . صبح روز عملیات ، رضا خود را زیر رگبار تیرها و موشکهای دشمن که بی امان شلیک می کردند ، به کانال گردان کمیل در سمت راست ارتفاع 112 می رساند . از روحیة او ، بچه های گردانهای کمیل و انصار و مالک روحیه می گرفتند . سپس رضا خودش را به خط اول گردان میثم می رساند و هر چه اصرار کردیم که به عقب برگردد ، قبول نکرد و ماند و خدایی شد .

چگونگی شهادت :

شهید رضا چراغی ، پس از ماهها مجاهدت و مبارزه با دشمنان اسلام و انقلاب ، سرانجام در عمیلات  والفجر 1 که در منطقة عمومی فکه انجام می گرفت ، پس از ابراز رشادت تمام و ایثار و حماسه ، به شهادت رسید و روح بزرگوارش به ابدیت عشق پرواز کرد .

۹۰/۱۲/۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
شهید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی