جاودانگان همیشگی تاریخ

وبلاگی در مورد شهداء

جاودانگان همیشگی تاریخ

وبلاگی در مورد شهداء

محبوب ترین مطالب

جنگ نه دفاع مقدس!

يكشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۰، ۰۶:۲۶ ب.ظ

 چندی پیش که به فراخور حال و کار در اسناد و مدارک دوران جنگ هشت ساله جستجو می کردم به نکته ای برخوردم که احتمالاً باید برای شما هم جالب باشد. (شاید هم اگر من یک مسئول فرهنگی بودم برای پیدا کردن مثال نقض این موضوع مسابقه و جایزه ی بزرگی ترتیب می دادم)

 

 

 

با جستجویی که من در اسناد دوران جنگ هشت ساله داشتم در هیچ کجا، از سخنان امام(ره) و یا سخنان خطبای جمعه و جماعات و یا بیانیه ها و اطلاعیه ها و.... باز هم تاکید می کنم که در هیچ کجا لفظی تحت عنوان دفاع مقدس ندیدم! بله تعجب نکنید؛ در تمام این دوران نه تنها لفظی به نام دفاع مقدس در دایره لغات ایران وجود ندارد بلکه هرکس بخواهد از اتفاقی که در ایران رخ می دهد سخن بگوید از آن با لفظ جنگ یاد می کند.

حتی در پیام امام(ره) که به مناسبت پایان جنگ و قبول قطعنامه 598 سازمان ملل صادر فرمودند نه تنها خبری از لفظ دفاع مقدس نیست، بلکه بارها لفظ جنگ تکرار شده است:"امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار، و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی‌درد شروع شده است." "جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد." "انشاء الله ملت بزرگ ایران با پشتیبانی مادی و معنوی خود از انقلاب، سختی‌های جنگ را به شیرینی شکست دشمنان خدا در دنیا جبران می‌کند." "بدا به حال آنهایی که از کنار این معرکه بزرگ جنگ و شهادت و  امتحان عظیم الهی تا به حال ساکت و بی‌ تفاوت و یا انتقاد کننده و پرخاشگر گذشتند! آری، دیروز (جنگ) روز امتحان الهی بود که گذشت و فردا امتحان دیگری است که پیش می‌آید."

اما شاید برای شما هم این سوال پیش آید که پس لفظ دفاع مقدس چه می شود؟ این کلمه از کجا آمده؟ اگر بخواهم کوتاه جواب بدم باید بگویم اگرچه این کلمه کلمه ای دست و با بار معنایی مثبت است اما کلمه ای درست است که در دوران ابداع قصد کردند با آن مراد باطلی را برآورده کنند!

 

 

ابداع این کلمه به دوران بعد از جنگ و دوره سازندگی برمی گردد که برخی افراد قصد کردند تا هرچه رنگی از تقدس دارند را زمینی کنند و هرچه با زندگی امروزه و مدرن سازگاری ندارد را به نوعی سازگار کنند. از این رو جنگ که طبیعتاً عنصری شوم و پلید و تاپسند است (البته از دیدگاه این افراد) باید تغییر کند و چه کلمه ای با مسمّاتر از دفاع مقدس! البته این اتفاق تنها در مورد جنگ رخ نداد بلکه سایر امور از قبیل حجاب، ساده زیستی، علم، دین و... به این بلیه دچار شدند.

.... بگذریم!!! پس بیایید درست بخوانیم و بگوییم: جنگ، نه دقاع مقدس.

۹۰/۱۰/۱۸ موافقین ۲ مخالفین ۰
شهید

نظرات  (۱)

۱۹ دی ۹۰ ، ۱۰:۳۶ سید ماجد
به نر من همان دفاع مقدس نه جنگ

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی