جاودانگان همیشگی تاریخ

وبلاگی در مورد شهداء

جاودانگان همیشگی تاریخ

وبلاگی در مورد شهداء

محبوب ترین مطالب

شعر جنگ، شاعر جنگ

شنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۰، ۰۴:۳۴ ب.ظ

نام: گزیده ی شعر جنگ و دفاع مقدس

انتخاب و توضیح: سید حسن حسینی

ناشر: سوره ی مهر

چاپ اول:1381


نام سید حسن حسینی نه تنها به عنوان شاعر بلکه به عنوان شاعر مذهبی شناخته شده است. شاعری که دغدغه یی از جنس این آب و خاک داشت، هر چند به خاک پیوست.

یکی از کارهای گرانسنگ حسینی در عرصه ی معرفی گونه ای از ادبیات و شعر بود که مثل صاحبانش و موضوعاتش داشت به بوته ی فراموشی سپرده می شد. این کار که در نوع خودش اولین کار بود سعی دارد تا با زبانی ساده و روان (که خاصیت ادبیات و شعر امروز است) این مفاهیم بلند را به جوانان و به خصوص دانشجویان برساند.

گزیده نویسی تاریخ طولانی ای در ادبیات ما دارد، اما این گزیده تفوت های دیگری هم با گزیده های قبل از خود دارد:

1.        انتخاب این گزیده با فردی بود که نه تنها از حوزه ی ادبیات دور نبود بلکه خود در بطن این عرصه بود؛ استاد ادبیات بود و جریان های شعری را می شناخت؛ شاعر بود و شاعران را می فهمید و این ویژگی به انتخاب این گزیده کمک شایانی کرده است.

2.        بیشتر شعرهایی که در این گزیده مطرح شده است از شعرهای مطرح و جریان ساز دوران خود بوده اند و همین امر بر غنای ادبی این گزیده افزوده است.


3.        حسینی در پایان اکثر این شعرها توضیحاتی آورده است که خود ارزش یک کتاب را دارد. این توضیحات علاوه بر اینکه وجوه متفاوت و پنهان این آثار را ظاهر می کند، بلکه گاهی اطلاعاتی از صاحب اثر یا خود اثر می دهد که تنها از این زبان می توان شنید.

4.        اما در این میان گاهی چنان تیغ نقد تیز می شود که خواننده از دیدگاه یک منتقد ادبی و یک اهل فن اشکال های وارد را می بیند و تجربه می کند.

5.        مقدمه ی کوتاهی که حسینی در ابتدای این مجموعه نوشته است به خوبی  نه تنها شعر این عرصه و تفاوت های آن را بیان می کند بلکه لزوم حرکت و جریان شناسی این نوع ادبی را به خواننده گوشزد می کند. راهی که سید حسن حسینی سنگ بنای اولیه ی آن را گذاشت و منتظر ادامه دهنده است.

۹۰/۱۱/۰۸ موافقین ۱ مخالفین ۰
شهید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی