جاودانگان همیشگی تاریخ

وبلاگی در مورد شهداء

جاودانگان همیشگی تاریخ

وبلاگی در مورد شهداء

محبوب ترین مطالب

گفت‌وگو با علیرضا عصار به دنبال انتشار آلبوم «بازی عوض شده»

بعد از اتمام جنگ، داستان دیگری شد. کسانی که معلوم نیست در زمان جنگ کجا بودند، از سکوت بچه​های جبهه و جنگ سوء استفاده کردند. وظیفه انسانی ماست که به آن‌ها ادای دین کنیم و کار آن‌ها را در سینه​مان نگه داریم و بدون تحریف به نسل آینده منتقل کنیم.


آلبوم «بازی عوض شده» با صدای علیرضا عصار ماه گذشته به دست  بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منتشر شد. این آلبوم با آهنگسازی و تدوین فؤاد حجازی در هشت قطعه  تهیه شده است.

بهزاد بمانی‌، افشین مقدم‌، سعید بیابانکی‌ و مهدی شریفی برای این آلبوم ترانه‌سرایی کرده‌اند.

این مجموعه برای بزرگداشت دفاع مقدس و شهدای آن و در نکوهش میراث‌خواران آن حماسه‌ی بزرگ پرداخته شده است. در قطعه‌ی اصلی این آلبوم یعنی «بازی عوض شده» سروده‌ی روزبه بمانی از دوستانی که از جنگ می‌گویند و «از تیرهای نخورده لنگ می‌زنند» سخن رفته است، هم‌قطارهای دیروز که امروزی که ما را از قطار پیاده کرده‌اند از داخل قطار به ما سنگ می‌اندازند، چرا که بازی عوض شده است!

در ادامه گفت‌وگوی علیرضا عصار با سایت رسمی اش درباره‌ی این آلبوم و محتوای متفاوتش را می‌خوانید:

اساسا اگر به کاری اعتقاد قلبی نداشته باشم آن را انجام نمی‌دهم. این مطلب شعار نیست و در پرونده کاری ۱۴ سال گذشته من این موضوع را می‌توانید ببینید.

عصار افزود: کارهای بسیاری را به من سفارش می‌دهند و چون به موضوع آنها علاقه‌ای ندارم انجام آنها را قبول نمی‌کنم. به کرات اینگونه سفارش‌ها مطرح شده و می‌شود اما موضوعاتشان مورد قبولم نیست. من اگر درباره دفاع مقدس خوانده‌ام به خاطر علاقه شخصی و اعتقاد قلبی‌ام بوده ، نه به خاطر اینکه کسی آنها را به من سفارش داده باشد.

وی همچنین عنوان کرد: در طول این سال‌ها هر جا کنسرت داشته‌ام عنوان کرده‌ام درباره اتفاقات سال‌های دفاع مقدس و بازماندگان حوادث آن ۸ سال و اساسا درباره مساله جنگ کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد. این نظر شخصی‌ام محسوب می‌شود و اعتقاد دارم متاسفانه چنین کوتاهی‌هایی وجود دارد. اینکه من این حرف‌ها را می‌زنم فقط به خاطر اعتقاد شخصی‌ام است و نه هیچ منظور دیگری.

عصار اضافه کرد: جنگ ما به گونه‌ای بود که به انحای مختلف شعاع آن در زندگی همه ما تاثیر خودش را گذاشت. بعضی‌ها برادر، فرزند و پدرشان را در این جنگ از دست دادند؛ بعضی‌ها هم در یک لایه دورتر بستگانشان را از دست دادند. در میان هم‌نسلان من هر کسی اثری از این جنگ را در زندگی خودش احساس کرد. خود من بسیاری از بهترین دوستانم را در این جنگ از دست دادم.

این خواننده پاپ افزود: در همان روزگاری که دبیرستانی بودم هر چند هفته یک بار از میان همکلاسی‌ها و دوستانی که به جبهه رفته بودند پیکر یک نفر را می‌آوردند و از همان محل مدرسه تشییع می‌کردند. حتی در مراسم صبحگاه مدرسه بعضی اوقات تابوت آنها را روی سکویی می‌گذاشتند و همه این اتفاقات بر روح آدم تاثیر عمیقی می‌گذاشت. من هم طبعا تاثیر پذیرفته‌ام.

عصار در ادامه گفت: بویژه وقتی امروز به آن دوران نگاه می‌کنیم و با اتفاقاتی که در جامعه‌مان می‌بینیم، بهتر می‌توانیم بفهمیم چه عمقی از خلوص و عشق به مردم در تک‌تک این بچه‌ها وجود داشته است.

عصار خاطرنشان کرد: دغدغه هر کدام از بچه‌هایی که پایشان به جبهه باز شد با دیگران متفاوت بود؛ یکی به خاطر وطنش رفته بود، یکی به خاطر اسلام رفته بود و هر فردی به نوعی اما وقتی در آن محل واقع می‌شدند جایی قرار می‌گرفتند که قبول شدن در امتحانش کار بسیار سختی بوده و گمان می‌کنم اکثر قریب به اتفاق بچه‌هایی که رفتند و در آن مکان حاضر شدند در آن امتحان قبول شده‌اند.

وی همچنین با ابراز گلایه از تاخیر در انتشار آلبوم جدیدش گفت: من قطعاتی را برای مقطع زمانی خاصی ساخته‌ام که در آن مقطع به آنها مجوز نداده‌اند، پس از گذشت آن مقطع زمانی من از انتشار این قطعات منصرف شده‌ام چرا که دیگر لزومی برای انتشار آنها وجود نداشته است. به هر حال این ماجراها وجود دارد و کاری هم نمی‌توان کرد. من مسؤول شورای موسیقی وزارت ارشاد نیستم و هیچ‌وقت نیز به ما درباره اینکه چرا نباید چنین اشعاری خوانده شود توضیح نداده‌اند. در نقطه مقابل نیز من نمی‌دانم چرا یکسری اشعاری که شاید به لحاظ محتوایی قابل دفاع هم نباشند به راحتی مجوز می‌گیرند. نزدیک به ۱۴ سال است که به خواست و اجازه شما این میکروفون را به دست گرفته و مشغول خوانندگی هستم و هر بار فرصت پیش آمده دوست داشته ام مطلبی را به شما عزیزان یاد آوری کنم.

عصار با لحنی اعتراض‌گونه گفت:  بعد از اتمام جنگ، داستان دیگری شد. کسانی که معلوم نیست در زمان جنگ کجا بودند، از سکوت بچه​های جبهه و جنگ سوء استفاده کردند. وظیفه انسانی ماست که به آن‌ها ادای دین کنیم و کار آن‌ها را در سینه​مان نگه داریم و بدون تحریف به نسل آینده منتقل کنیم. به عنوان یک شهروند ایرانی وظیفه خود می‌دانم که بگویم نباید فراموش کنیم که چه کسانی چه رشادت‌هایی کردند که ما در این‌جا هستیم و با آرامش زندگی می‌کنیم، متأسفانه در کشور ما مظلومان بسیاری هستند؛ اما در این بین، رزمندگان و جانبازان جبهه و جنگ از همه شاخص‌ترند. این بچه‌ها با اهدای اعضا و جوارح خود چنین آسایشی را برای ما فراهم کردند و این در حالی است که امروز در آسایشگاه‌ها آن‌طور که باید، زندگی نمی‌کنند.

آلبوم «بازی عوض شده» را تقدیم می کنم به ۷۰ میلیون زن و مرد دریادل اقلیم آسمانی ایران زمین .

۹۰/۱۱/۰۵ موافقین ۱ مخالفین ۰
شهید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی